Statut
Załącznik do Uchwały Nr XI/82/2007
Rady Miejskiej w Zelowie z dnia 8 listopada 2007 r.
STATUT
DOMU KULTURY W ZELOWIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Dom Kultury w Zelowie, zwany w dalszej treści statutu Domem Kultury, jest samorządową instytucją kultury utworzoną Uchwałą Nr VII/34/94 Rady Miejskiej w Zelowie z dnia 23 listopada 1994 r.
§ 2. Dom Kultury działa na podstawie przepisów prawa regulujących funkcjonowanie instytucji kultury, w szczególności na podstawie:
1) ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity: Dz.U. 2001 r. Nr 13 poz. 123 – z późn. zmianami);
2) ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2005 r. Nr 249 poz. 2104);
3) niniejszego statutu;
4) innych przepisów powszechnie obowiązujących.
§ 3. 1. Siedzibą Domu Kultury jest miasto Zelów.
2. Terenem działania Domu Kultury jest obszar całej Polski.
§ 4. 1. Organizatorem Domu Kultury jest Gmina Zelów.
2. Dom Kultury jest wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Organizatora i posiada osobowość prawną.
§ 5. Dom Kultury używa pieczęci podłużnej zawierającej pełną nazwę, adres i nr telefonu.
Rozdział II
Cel i zakres działalności
§ 6. Podstawowym celem Domu Kultury jest nowoczesna organizacja wielokierunkowej działalności kulturalnej w warunkach samorządności lokalnej i gospodarki rynkowej.
§ 7. 1. Do podstawowych zadań Domu Kultury należy:
1) edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę;
2) tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego i twórczości artystycznej;
3) rozbudzanie, kształtowanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań różnymi dziedzinami kultury i sztuki;
4) organizacja różnego rodzaju imprez i przedsięwzięć kulturalnych;
5) prowadzenie specjalistycznej pomocy metodyczno-instruktażowej dla innych organizatorów działalności kulturalnej;
6) współdziałanie z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami o podobnych celach i zadaniach, działającymi w kraju i za granicą;
7) dokumentacja prowadzonej działalności.
2. Zadania wymienione w pkt 1 Dom Kultury może realizować poprzez organizowanie:
1) zespołowego uczestnictwa w kulturze;
2) różnorodnych form edukacji kulturalnej;
3) form indywidualnej aktywności kulturalnej;
4) imprez kulturalnych;
5) konferencji i szkoleń w zakresie działalności kulturalnej.
3. Dom Kultury może na zasadach ogólnych, określonych w odrębnych przepisach:
1) organizować spektakle, koncerty, wystawy, odczyty, kiermasze itp.;
2) prowadzić naukę języków obcych;
3) organizować imprezy rozrywkowe, rekreacyjne i turystyczne;
4) prowadzić działalność wydawniczą;
5) prowadzić wypożyczanie kostiumów, rekwizytów, sprzętu technicznego, muzycznego i innego;
6) realizować imprezy zlecone (okolicznościowe, obrzędowe i inne);
7) wynajmować pomieszczenia;
8) świadczyć usługi komputerowe, plastyczne, fotograficzne oraz inne usługi z zakresu kultury;
9) prowadzić impresariat artystyczny;
10) współpracować z innymi organizacjami w zakresie kultury.
Rozdział III
Zarządzanie i organizacja
§ 8. 1. Dom Kultury zarządzany jest przez dyrektora, którego powołuje i odwołuje Organizator na zasadach i w trybie określonym w przepisach odrębnych.
2. Powołanie dyrektora może nastąpić w drodze konkursu przeprowadzonego przez Organizatora.
3. Dyrektor zarządza działalnością Domu Kultury, reprezentuje go na zewnątrz i jest odpowiedzialny za prawidłową działalność merytoryczną i finansową Domu Kultury.
4. Dyrektor podlega bezpośrednio Burmistrzowi.
§ 9. Dyrektor jest przełożonym pracowników Domu Kultury w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§ 10. 1. W Domu Kultury mogą działać komisje, zespoły i kolegia jako organy pomocnicze, opiniodawcze i doradcze dyrektora.
2. Komisje, zespoły i kolegia powołuje dyrektor w drodze zarządzenia wewnętrznego.
§ 11. Organizację wewnętrzną Domu Kultury określa regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora, po zasięgnięciu opinii Organizatora.
Rozdział IV
Majątek i finanse
§ 12. Dom Kultury samodzielnie gospodaruje przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielnie gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
§ 13. Niezbędne środki do prowadzenia działalności kulturalnej oraz środki na utrzymanie obiektów, w których ta działalność jest prowadzona, zapewnia Domowi Kultury Organizator.
§ 14. Dom Kultury prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz w ustawie o finansach publicznych.
§ 15. 1. Podstawą gospodarki finansowej Domu Kultury jest roczny plan działalności zatwierdzony przez dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji Organizatora.
2. Plan działalności Domu Kultury obejmuje w miarę potrzeb: plan usług, plan przychodów i kosztów, plan remontów oraz plan inwestycji.
§ 16. Środki finansowe na działalność i funkcjonowanie Domu Kultury pochodzą z:
1) rocznej dotacji z budżetu gminy,
2) wpływów uzyskanych z prowadzonej działalności statutowej,
3) ze sprzedaży składników majątku ruchomego,
4) najmu i dzierżawy składników majątkowych,
5) darowizn i zapisów od osób fizycznych i prawnych,
6) oraz z innych źródeł.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 17. Zmiany statutu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.
§ 18. Przekształcenia, podziału i likwidacji Domu Kultury może dokonać Organizator na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.